Oddělení globálního vzdělávání
Semináře pro vysoké školy
Globální problémy hýbou světem. Všichni se s nimi každodenně potkáváme, i když se dějí třeba na druhé straně planety! Narážíme na ně v rozmanitých souvislostech s nejrůznějšími environmentálními, sociálními, společenskými a dalšími tématy.
Proto již od roku 2010 spolupracujeme s vysokými školami. Chceme, aby i jejich studenti a studentky měli o těchto nesnázích planety dostatek zdrojů, informací a ti, kteří studují pedagogické obory, věděli, jak o nich v budoucnu učit.
Co děláme?
Pořádáme tematické a pedagogicky zaměřené semináře ke globálním problémům a globálnímu environmentálnímu vzdělávání a to jak pro studenty pedagogiky, tak i pro studenty odborných oborů.
V minulých letech jsme na vysokých školách realizovali následující počty minimálně 90minutových workshopů:
- akademický rok 2024/25 – 43 workshopů, proškoleno 703 studentů
- akademický rok 2023/24 – 56 workshopů, proškoleno 1 047 studentů
- akademický rok 2022/23 – 44 workshopů, proškoleno 816 studentů
- akademický rok 2021/22 – 27 workshopů, proškoleno 523 studentů
- akademický rok 2020/21 – 30 workshopů, proškoleno 528 studentů
- akademický rok 2019/20 – 21 workshopů, proškoleno 439 studentů
Naše semináře v současnosti probíhají na těchto fakultách:
„Děkuji za nový pohled na globální problémy. Vidím, že to jde učit i jinak. Modelové lekce jsem si užila a doufám, že je použiji v praxi. Jsem ráda, že jsem poznala nové metody a méně práce s klasickým materiálem.“
student/ka, PedF Univerzity Hradec Králové,, 2014
Co můžete od semináře čekat?
Tematicky vycházíme z Cílů udržitelného rozvoje OSN (SDGs), které otevírají většinu otázek globálního a environmentálního vzdělávání. SDGs jsou souborem 17 globálních cílů, které si OSN stanovila v roce 2015 jako plán pro udržitelný rozvoj do roku 2030. Tyto cíle se týkají sociálních, ekonomických a environmentálních výzev, kterým čelí svět, a usilují o zlepšení života lidí a ochranu planety.
Na seminářích pracujeme s konkrétními příklady, které studenti běžně potkávají. Nechybí ani příklady českých a zahraničních projektů, které problémy řeší. Studenty také seznamujeme s odborníky a s organizacemi, u nichž můžou získat další informace i způsoby, jak se mohou sami do činnosti neziskových organizací zapojit.
„Problémy existují, i když je nevidíme. Vše má dobrou a špatnou stránku. Je důležité naučit studenty mít vlastní názor a postoje.“
student/ka, PřF UK, 2025

Metodicky v semináři používáme aktivní přístupy:
• metody kritického myšlení
• aktivní práci s informacemi pomocí textů, videa aj.
• skupinovou práci, sdílení, diskuzi
V seminářích pro studenty pedagogickým oborů je zahrnuta:
• ukázková lekce, kterou si studenti sami vyzkouší
• představení použitých metod
• vhled do života školy pomocí příkladů dobré praxe
• propojení s RVP
Seminář je vždy individuálně přizpůsobený stupni vzdělávání:
• obsah a délku semináře domlouváme s vyučujícími individuálně
• pro jeho realizaci potřebujeme vědět další podrobnosti (velikost skupiny, studijní zaměření apod.)
• termíny sjednáváme individuálně s vyučujícím:
• většinou na začátku semestru, ale můžete se ozvat kdykoliv
• možné jsou i termíny o víkendech pro distanční studium
• seminář je dlouhý minimálně 90min a více
• semináře pořádáme pro VŠ zdarma
• k semináři potřebujeme audio/video techniku
• je možné domluvit seminář i venku
Vážení a milí vyučující na VŠ,
stále nevíte, zda si nás pustit do výuky?! Rádi s vámi vaši představu o semináři zkonzultujeme a uvidíme, zda je v našich silách ji naplnit!
V akademickém roce 2024/25 jsme např. nově realizovali semináře:
• pro studenty managmentu k přístupu firem k CSR, ESG apod.
• pro studenty ochrany životního prostředí k představení možností spolupráce s NNO v oboru, jejich fungování ap.
• pro studenty MŠ pedagogiky k výuce venku, k lesní pedagogice, lesním mateřským školkám ap.
Vaše otázky zodpoví a praktické informace s Vámi domluví: