Učíme v souvislostech

Oddělení globálního vzdělávání

Semináře pro vysoké školy

Globální problémy hýbou světem. Všichni se s nimi každodenně potkáváme, i když se dějí třeba na druhé straně planety! Narážíme na ně v rozmanitých souvislostech s nejrůznějšími environmentálními, sociálními, společenskými a dalšími tématy.

Proto již od roku 2010 spolupracujeme s vysokými školami. Chceme, aby i jejich studenti a studentky měli o těchto nesnázích planety dostatek zdrojů, informací a ti, kteří studují pedagogické obory, věděli, jak o nich v budoucnu učit.

Co děláme?

Pořádáme tematické a pedagogicky zaměřené semináře ke globálním problémům a globálnímu environmentálnímu vzdělávání a to jak pro studenty pedagogiky, tak i pro studenty odborných oborů.

V minulých letech jsme na vysokých školách realizovali následující počty minimálně 90minutových workshopů:

  • akademický rok 2024/25 – 43 workshopů, proškoleno 703 studentů
  • akademický rok 2023/24 – 56 workshopů, proškoleno 1 047 studentů
  • akademický rok 2022/23 – 44 workshopů, proškoleno 816 studentů
  • akademický rok 2021/22 – 27 workshopů, proškoleno 523 studentů
  • akademický rok 2020/21 – 30 workshopů, proškoleno 528 studentů
  • akademický rok 2019/20 – 21 workshopů, proškoleno 439 studentů

 

Naše semináře v současnosti probíhají na těchto fakultách:

„Děkuji za nový pohled na globální problémy. Vidím, že to jde učit i jinak. Modelové lekce jsem si užila a doufám, že je použiji v praxi. Jsem ráda, že jsem poznala nové metody a méně práce s klasickým materiálem.“
student/ka, PedF Univerzity Hradec Králové,, 2014

Co můžete od semináře čekat?

Tematicky vycházíme z Cílů udržitelného rozvoje OSN (SDGs), které otevírají většinu otázek globálního a environmentálního vzdělávání. SDGs jsou souborem 17 globálních cílů, které si OSN stanovila v roce 2015 jako plán pro udržitelný rozvoj do roku 2030. Tyto cíle se týkají sociálních, ekonomických a environmentálních výzev, kterým čelí svět, a usilují o zlepšení života lidí a ochranu planety.

Cíl 1: Vymýtit chudobu ve všech jejích formách všude na světě

Chudoba je jedním z největších globálních problémů dnešního světa.

Cíl 2: Vymýtit hlad, dosáhnout potravinové bezpečnosti a zlepšení výživy, prosazovat udržitelné zemědělství

Druhý Cíl udržitelného rozvoje  souvisí velmi úzce s Cílem prvním, tedy s ukončením chudoby ve světě.

Cíl 3: Zajistit zdravý život a zvyšovat jeho kvalitu pro všechny v jakémkoli věku

Třetí z Cílů udržitelného rozvoje pokrývá celou řadu problémů souvisejících se zdravím.

Cíl 4: Zajistit rovný přístup k inkluzivnímu a kvalitnímu vzdělání a podporovat celoživotní vzdělávání pro všechny

Vzdělání je důležitým předpokladem pro boj s chudobou i pro zlepšení zdravotní situace. Obecně je důležitým nástrojem pro udržitelný rozvoj.

Cíl 5 : Dosáhnout genderové rovnosti a posílit postavení všech žen a dívek

Genderová rovnost znamená zaručení stejných práv, příležitostí a svobod pro všechny, muže i ženy.

Cíl 6: Zajistit všem dostupnost vody a sanitačních zařízení a udržitelné hospodaření s nimi

Pitná voda je základ života, přesto v některých oblastech rozvojových zemí se jedná o velmi nedostatkový a vysoce ceněný zdroj.

Cíl 7: Zajistit přístup k cenově dostupným, spolehlivým, udržitelným a moderním zdrojům energie pro všechny

Přístup k elektrické energii může značně pomoci rozvojovým zemím v boji s chudobou a zlepšit například zdravotnictví nebo zkvalitnit vzdělávání.

Cíl 8: Podporovat trvalý, inkluzivní a udržitelný hospodářský růst, plnou a produktivní zaměstnanost a důstojnou práci pro všechny

Osmý cíl je rozkročen poměrně široce. Na jedné straně chce důstojnou práci, na druhé straně neustálý hospodářský růst.

Cíl 9: Vybudovat odolnou infrastrukturu, podporovat inkluzivní a udržitelnou industrializaci a inovace

Cílem je rozvinutí a zkvalitnění všech druhů infrastruktury.

Cíl 10: Snížit nerovnost uvnitř zemí i mezi nimi

OSN chce bojovat s nerovností jak mezi jednotlivými zeměmi, tak uvnitř samotných států.

Cíl 11: Vytvořit inkluzivní, bezpečná, odolná a udržitelná města a obce

V současnosti polovina lidstva žije ve městech a tento počet se neustále zvětšuje.

Cíl 12: Zajistit udržitelnou spotřebu a výrobu

Dvanáctý Cíl je velmi podstatný v tom, že apeluje jak na jedince, tak na firmy i vlády jednotlivých zemí.

Cíl 13: Přijmout bezodkladná opatření na boj se změnou klimatu a zvládání jejích dopadů

Třináctý Cíl udržitelného rozvoje se zaměřuje na boj se změnou klimatu a zároveň klade důraz na adaptace na tuto změnu.

Cíl 14: Chránit a udržitelně využívat oceány, moře a mořské zdroje pro zajištění udržitelného rozvoje

OSN apeluje na snižování znečištění moří, zejména toho znečistění, které je způsobováno činností na pevnině.

Cíl 15: Chránit, obnovovat a podporovat udržitelné využívání suchozemských ekosystémů, udržitelně hospodařit s lesy, potírat rozšiřování pouští, zastavit a následně zvrátit degradaci půdy a zastavit úbytek biodiverzity

Cílem OSN je především zajistit ochranu všech suchozemských ekosystémů.

Cíl 16: Podporovat mírové a inkluzivní společnosti pro udržitelný rozvoj, zajistit všem přístup ke spravedlnosti a vytvořit efektivní, odpovědné a inkluzivní instituce na všech úrovních

Šestnáctý cíl požaduje ukončit války a násilí ve světě, odstranit zneužívání, vykořisťování a obchod s lidmi, bojovat proti všem formám zločinu a korupce, zajistit každému rovný přístup a spravedlivé zacházení.

Cíl 17: Oživit globální partnerství pro udržitelný rozvoj a posílit prostředky pro jeho uplatňování

Aby mohly být všechny ambiciózní plány Cílů udržitelného rozvoj uskutečněny, je nutná shoda a partnerství všech zemí.

Na seminářích pracujeme s konkrétními příklady, které studenti běžně potkávají. Nechybí ani příklady českých a zahraničních projektů, které problémy řeší. Studenty také seznamujeme s odborníky a s organizacemi, u nichž můžou získat další informace i způsoby, jak se mohou sami do činnosti neziskových organizací zapojit.

„Problémy existují, i když je nevidíme. Vše má dobrou a špatnou stránku. Je důležité naučit studenty mít vlastní názor a postoje.“
student/ka, PřF UK, 2025

Metodicky v semináři používáme aktivní přístupy:
 metody kritického myšlení
aktivní práci s informacemi pomocí textů, videa aj.
 skupinovou práci, sdílení, diskuzi

 

V seminářích pro studenty pedagogickým oborů je zahrnuta:
 ukázková lekce, kterou si studenti sami vyzkouší
 představení použitých metod
 vhled do života školy pomocí příkladů dobré praxe
 propojení s RVP

 

Seminář je vždy individuálně přizpůsobený stupni vzdělávání:
obsah a délku semináře domlouváme s vyučujícími individuálně
pro jeho realizaci potřebujeme vědět další podrobnosti (velikost skupiny, studijní zaměření apod.)
termíny sjednáváme individuálně s vyučujícím:
 většinou na začátku semestru, ale můžete se ozvat kdykoliv
 možné jsou i termíny o víkendech pro distanční studium
 seminář je dlouhý minimálně 90min a více
semináře pořádáme pro VŠ zdarma
 k semináři potřebujeme audio/video techniku
je možné domluvit seminář i venku

Vážení a milí vyučující na VŠ,
stále nevíte, zda si nás pustit do výuky?! Rádi s vámi vaši představu o semináři zkonzultujeme a uvidíme, zda je v našich silách ji naplnit!

V akademickém roce 2024/25 jsme např. nově realizovali semináře:
•  pro studenty managmentu k přístupu firem k CSR, ESG apod.
•  pro studenty ochrany životního prostředí k představení možností spolupráce s NNO v oboru, jejich fungování ap.
• pro studenty MŠ pedagogiky k výuce venku, k lesní pedagogice, lesním mateřským školkám ap.

Vaše otázky zodpoví a praktické informace s  Vámi domluví:

Alena Kohoutová

Koordinátorka spolupráce s VŠ
+420 607 047 476
alena.kohoutova@adra.cz

MÁTE ZÁJEM O DALŠÍ VZDĚLÁVACÍ MATERIÁLY A TIPY PRO VÝUKU?

Učitelům, učitelkám i všem, které zajímá téma globálního vzdělávání nabízíme naše podklady pro výuku, pozvánky na akce a další informace.

Zavřít