Oddělení globálního vzdělávání
Materiály pro mateřské školy
Seznamte se se sovou Jířou, která spolu se svými zvířecími kamarády provede děti světem v globálních souvislostech. Společně budou budovat studnu, navrhnou kouzelnou továrnu zpracovávající odpadky nebo pomohou nemocnému africkému prasátku. Přitom se budou učit spolupráci i empatii a pochopí, že i ony mohou aktivně přispět k řešení problémů. Využijte naše materiály a vydejte se s dětmi za poznáním i dobrodružstvím do celého světa!
Metodická příručka pro výuku o globálních souvislostech
Našim cílem je zprostředkovat důležitá témata i těm nejmenším. Myslíme si totiž, že semínko zasazené ve správný čas je na cestě za poznáním klíčové. Zabalili jsme proto zdánlivě náročná témata do pohádek, her a obrázků a výsledkem je publikace, kterou si níže můžete stáhnout.
- 17 velkých témat, která jsou přizpůsobena těm nejmenším
- aktivity jsou na 45–60 minut
- na konci lekce najdete i doplňkové činnosti
- informace, hry a aktivity, videa, fotografie, obrázkové přílohy
Kompletní metodickou příručku můžete stáhnout jako celý soubor, nebo si můžete stáhnout jednotlivé lekce po kliknutí na jeden z cílů.
A CO NA LEKCE ŘÍKAJÍ SAMOTNÍ PEDAGOGOVÉ?
Na motivační příběh navazují aktivity, které dále rozvíjí hlavní poslaní příběhu. Děti si v rámci aktivity „My a příroda“ dokázaly představit, co znamená rovnováha v přírodě a proč je důležité chránit přírodu. Téma džungle je pro děti atraktivní, a proto neměly problém na programu participovat. Doplňkové činnosti poskytují učiteli prostor, jak dále přípravu rozvíjet, například za hranice školy (návštěva ekocentra). Oceňuji nápad s Google mapou. Za největší přínos považuji to, jak názorně zprostředkovává téma ochrany přírody. Toto téma bylo vsazeno do prostředí džungle, které je obecně pro děti zajímavé. Oceňuji příběh motivační pohádky a aktivitu „My a příroda“.
– Marie Pohořská, MŠ Ohradní, třída 4-5 let, lekce Život na souši
Námět lekce pomohl dětem odstraňovat stereotypy z našeho okolí. Nejzajímavější pro ně bylo hledat příklady ve svém okolí – asistent pedagoga, školnice, řidička tramvaje, policistka, členka armády, učitel, rozvozce DPD, stevard, pilotka letadla. Vzhledem ke stávající situaci některých rodin jsem v aktivitě, Co máme společného příklady obměňovala. Lekce zapadla do našeho výukového plánu „Dítě a ten druhý, výchova k prosociálnímu chování“.
– Dagmar Vávrová Čermáková, MŠ U Krtečka, děti 5-6 let, lekce Rovnost mužů a žen
VÍCE O JEDNOTLIVÝCH CÍLECH UDRŽITELNÉHO ROZVOJE
- děti znají pojem chudoba a jeho význam
- uvědomují si různé podoby chudoby a skutečnost, že být chudý nemusí znamenat
vždy to samé - přemýšlí nad důsledky chudoby pro člověka a jeho život
- znají koncepty domova, bezpečí a spokojenosti a přemýšlí nad jejich významem
pro život
postoje:
- děti se učí empatii k ostatním
- uvědomují si význam pomoci a spolupráce
- respektují odlišnost
- uvědomují si, co vše máme společného jako živé bytosti
45-60 min.
- děti si uvědomují závislost člověka na přírodě
- rozumí procesu produkce potravin
- uvědomují si nebezpečí nedostatku potravin
- přemýšlí nad důsledky sucha
- uvědomují si extrémní jevy počasí a jejich nepříznivý vliv
- rozumí významu dostatečné a kvalitní stravy pro lidské tělo
postoje:
- děti se učí empatii k ostatním
- uvědomují si význam pomoci a spolupráce
- respektují odlišnost
- uvědomují si, co máme vše společného jako živé bytosti
45-60 min.
- děti si uvědomují význam zdraví pro spokojený život
- dokážou rozlišit, co našemu tělu prospívá a co mu škodí
- rozumí významu lékařské péče
- přemýšlí nad riziky spojenými s dostupností lékařské péče
postoje:
- děti se učí empatii k ostatním
- uvědomují si význam pomoci a spolupráce
- vnímají rozdíl mezi rozvinutými a rozvojovými státy
45 – 60 min.
- děti si uvědomují význam vzdělání pro člověka
- znají konkrétní situace, ve kterých využíváme poznatky ze školy
- dokážou rozlišit rozvinuté a méně rozvinuté státy
- dokážou pojmenovat konkrétní problémy vzdělávání v méně rozvinutých zemích
- seznámí se se státem Bangladéš a základními informacemi o něm
postoje:
- děti se učí empatii k ostatním
- uvědomují si význam pomoci a spolupráce
- uvědomují si vysoký životní standard v ČR
- rozumí významu vzdělání pro kvalitu lidského života
45 – 60 min.
- děti si uvědomují existenci typicky ženských a mužských povolání
- dokážou se zamyslet nad existencí nerovnosti mezi ženami a muži
- dokážou vztáhnout nabyté vědomosti na konkrétní situace v životě
- uvědomují si fyzické, ale i společenské rozdíly mezi ženami a muži
postoje:
- děti se učí empatii k ostatním
- uvědomují si význam pomoci a spolupráce
- respektují odlišnosti
- rozumí principu rovných příležitostí pro všechny, na základě schopností
a dovedností konkrétního člověka
45 – 60 min.
- děti rozumí významu vody pro vše živé
- uvědomují si rozdílné podmínky k životu u nás a v jiných zemích
- uvědomují si zdravotní rizika spojená se znečištěnou vodou
- chápou, proč bychom neměli vodou plýtvat
postoje:
- děti se učí empatii k ostatním
- uvědomují si význam pomoci a spolupráce
- uvědomují si kulturní, ale i geografické odlišnosti
- rozumí nutnosti ochrany přírody a jejích zdrojů
- uvědomují si závislost člověka na přírodě
- chápou, že mohou samy aktivně přispět k řešení problémů
45 – 60 min.
- děti si uvědomují, kde všude využíváme elektřinu
- chápou základy procesu výroby energie
- dokážou rozlišit mezi obnovitelnými a neobnovitelnými zdroji energie
- uvědomují si vliv člověka na přírodu a svět kolem nás
- znají negativní dopady spalovacích elektráren na životní prostředí
- znají alternativní zdroje energie a jejich výhody
postoje:
- děti si uvědomují potřebu chránit přírodu a svět kolem nás
- chápou, že mohou samy aktivně přispět k řešení problémů
- přemýšlí nad principy udržitelného chování
45 – 60 min.
- děti znají konkrétní povolání a jejich rozdílnou náročnost
- uvědomují si odlišnost pracovních podmínek
- rozumí významu peněz
- přemýšlí nad významem vzdělání pro budoucnost
- přemýšlí nad původem produktů, jako jsou boty či oblečení
postoje:
- děti si uvědomují odlišnost a respektují ji
- učí se empatii k ostatním
- přemýšlí nad významem spotřebitelské volby
- uvědomují si význam pomoci a spolupráce
- vnímají nutnost spravedlivého zacházení
45 – 60 min.
- děti si uvědomují význam infrastruktury pro chod společnosti
- znají klíčové instituce a povolání
- uvědomují si propojenost jednotlivých odvětví
postoje:
- děti přemýšlí v souvislostech
- přemýšlí nad fungováním společnosti
- uvědomují si vysoký životní standard v ČR
- přemýšlí nad obtížemi plynoucími z nedostatečné infrastruktury
45 – 60 min.
- děti si uvědomují odlišné životní podmínky v různých zemích
- znají základní lidské potřeby
- rozumí principu nerovnosti
- přemýšlí nad důvody vedoucími k nerovnému postavení lidí
postoje:
- děti se učí empatii a nutnosti spolupráce
- chápou kulturní odlišnosti
- uvědomují si výjimečně vysoký životní standard v naší zemi
- vnímají nespravedlnost
45-60 min.
- děti znají proces nakládání s odpadem
- přemýšlí o vzniku odpadu a jeho množství
- uvědomují si důsledky nadměrného vytváření odpadu
- vědí, jak s odpadem nakládat a jak omezovat jeho množství
- znají pojem recyklace
postoje:
- děti se učí ohleduplnosti k lidem a okolí
- uvědomují si roli jednotlivce ve společnosti
- přemýšlí o lidském působení na přírodu
- rozumí významu recyklace a opětovného využití surovin
45-60 min.
- děti znají základní zdroje, které k životu potřebujeme
- uvědomují si jejich omezené množství
- rozumí významu šetrného zacházení a spotřeby
- uvědomují si náchylnost jídla k degradaci
postoje:
- děti přemýšlí o vlivu jednotlivce na okolí
- učí se empatii a solidaritě
- znají princip plýtvání
- uvědomují si vysokou životní úroveň v ČR
45-60 min.
- děti znají pojem klimatická změna a atmosféra
- znají důsledky globálního oteplování
- uvědomují si příčiny změn klimatu
- znají rozdílné dopady v konkrétních oblastech
postoje:
- děti si uvědomují vliv člověka na přírodu
- učí se empatii a spolupráci
- přemýšlí v souvislostech
- rozumí významu ochrany přírody
45-60 min.
- děti si uvědomují konkrétní problémy oceánů
- dokážou vyjmenovat několik mořských tvorů
- uvědomují si vliv člověka na přírodu
- znají problém odpadu v mořích a oceánech
postoje:
- děti si uvědomují nutnost chránit přírodu
- přemýšlí v souvislostech
- uvědomují si zranitelnost zvířat a ekosystémů
- uvědomují si nutnost ochrany přírody
45-60 min.
- děti si uvědomují vliv člověka na krajinu
- znají konkrétní problémy, které člověk v přírodě způsobuje
- seznámí se s pralesem a životem v něm
postoje:
- děti si uvědomují zranitelnost přírody
- přemýšlí nad nutností její ochrany
- rozumí závislosti člověka na přírodě
- uvědomují si nutnost rovnováhy mezi člověkem a přírodou
- uvědomují si význam jednotlivce i společnosti
45-60 min.
- děti znají důležité společenské instituce
- uvědomují si základní lidská práva a povinnosti
- znají význam pojmů „mír“ a „válka“
- uvědomují si význam spravedlivého soudnictví
postoje:
- děti se učí empatii a respektu
- vnímají princip spravedlnosti
- znají význam pravidel a jejich
45-60 min.
- děti si uvědomují význam jednotlivce ve společnosti
- přemýšlí nad propojeností světa
- uvědomují si nutnost kolektivních řešení
- znají princip rozvojové spolupráce
postoje:
- děti si uvědomují význam spolupráce
- učí se empatii a pomoci
- učí se základní společenské hodnoty
45-60 min.
MÁTE ZÁJEM O DALŠÍ VZDĚLÁVACÍ MATERIÁLY A TIPY PRO VÝUKU?
Učitelům, učitelkám i všem, které zajímá téma globálního rozvojového vzdělávání nabízíme naše podklady pro výuku, pozvánky na akce a další informace.
Buďte s námi ve spojení
Všem, které zajímá globální vzdělávání, nabízíme naše podklady pro výuku, pozvánky na akce a další informace formou nepravidelného newsletteru.