Oddělení globálního vzdělávání
Materiály pro základní školy
Kdo ušil naše tričko? Kdo vypěstoval kávu, kterou pijeme? Z čeho je vyroben náš mobilní telefon a odkud všechny tyto suroviny a součástky pocházejí? A kam mizí naše odpadky? Zamyslet se nad těmito a dalšími otázkami, společně diskutovat a hledat řešení složitých problémů, se kterými se lidstvo potýká, to je cílem materiálů, které si můžete zdarma stáhnout v této sekci. Připravili jsme pro vás podklady jak pro běžnou, tak distanční výuku.
Metodická příručka pro výuku o globálních souvislostech pro 1. stupeň ZŠ
V příručce naleznete šest kompletně zpracovaných výukových lekcí v šesti tématech, která vycházejí ze 17 Cílů udržitelného rozvoje OSN. Témata lekcí byla vybrána tak, aby byla blízká žákům 3.–5. tříd ZŠ. Společně s hlavními dětskými hrdiny Emou a Štěpánem a komiksovými příběhy z jejich každodenního života žáci snadno pronikají do témat, jako je udržitelná spotřeba a čerpání zdrojů, vzdělávání a zdravotní péče v chudých zemích, jinakost, schopnost empatie k druhým lidem nebo udržitelná doprava.
- podklady pro vyučující 1. stupně základních škol
- 6 kompletně zpracovaných výukových lekcí s dalšími tipy do výuky
- komiksy, hry a aktivity, pracovní listy, videa i prezentace
- … a jedno překvapení nakonec!
Níže si můžete stáhnout kompletní metodickou příručku i vybrané přílohy v elektronické podobě.
A CO NA LEKCE ŘÍKAJÍ SAMOTNÍ PEDAGOGOVÉ?
Výborná aktuálnost tématu pro danou věkovou skupinu. S dětmi jsme probírali používání mobilů, jejich vliv na život dětí. Dětem chvíli trvalo, než pochopili, o čem to bude, mysleli si, že si budou hrát s mobilem. Přínos lekce vidím v tom, že se děti do tématu ponořily. V pohybové hře jim dalo zabrat splnit v časovém limitu vše a fyzicky se vyčerpaly, což bylo cílem. V následné diskuzi na otázku: “V čem jim byl projekt přínosný? Co si zapamatovali?, Co odnesly”, jmenovali množství zemí, kde se vyrábí, mluvily o zvířatech a o ničení prostředí. Ptaly se: “Proč se nevyrábí a nedoluje u nás” Proč často v rozvojových zemích.? Dostali jsme se i na téma rozdílných pracovních podmínek a výše platů u nás a ve světě.
Téma zapadlo do našeho výukového plánu napříč předměty: ČJ – schopnost komunikace, spolupráce, kritického myšlení, Přírodověda – minerály a neživá příroda, matematika (finanční gramotnost) i Vlastivěda (mapa světa).
– Helena Baláková, ZŠ Bělohorská, 2.třída, lekce Mobil
Tato lekce podpořila komunikaci mezi dětmi, dokázaly prezentovat své myšlenky. Využila jsem mezioborové vztahy – děti se v roli slepice snažili vměstnat do 1 m3.
Téma zapadlo do našeho výukového plánu napříč několika předměty (potraviny, vztah ke zvířatům, globální zodpovědnost). Doporučuji lekci rozdělit na 2x, aby si děti mohly mezitím sehnat potřebné informace a sdílet je s ostatními.
Nejvíce je bavila hra Evoluce: Žáci a žákyně jsou rozděleni na vejce, kuře, slepice a kohout, chodí po třídě a stříhají kámen, nůžky, papír, pokud se potkají 2 stejná vývojová stadia. Ten, co prohraje zůstává nezměněn, vítěz postupuje o 1 stadium. Každé stadium má své zvuky (pípání, kokrhání, kdákání). Byla u toho velká legrace.
– Lenka Kociánová ZŠ Mořkov, 5. třída, lekce Slepice nebo vejce
Metodická příručka pro výuku o globálních souvislostech pro 2. stupeň ZŠ
Kompletní podklady pro globální rozvojové vzdělávání pro 2. stupeň základních škol. Lekce pokrývají environmentální problematiku, sociální, ekonomickou i genderovou nerovnost, lidská práva, odpovědnou výrobu a spotřebu a další témata.
- podklady pro vyučující 2. stupně základních škol
- 18 ucelených výukových lekcí koncipovaných na 45 minut
- informace, hry a aktivity, videa, fotografie, podněty k diskuzi
Lekce pro distanční výuku
Nyní je více než kdy dříve patrné, jak úzce je náš svět propojený a nakolik je náš život závislý na přírodě a okolních podmínkách. Představte tyto souvislosti svým žákům a žákyním srozumitelně a zábavně i na dálku.
- 4 lekce o globálních problémech a souvislostech
- metodická podpora v distanční výuce
- videa, texty, informace, aktivity a odkazy na zajímavé stránky
MATERIÁLY z projektu Get up and Goals!
Od roku 2017 do roku 2020 jsme se společně s organizací ARPOK a dalšími partnery z celé Evropy podíleli na realizaci projektu Get up and Goals. Co je ale důležité jsou výstupy z tohoto projektu, které pro vás mohou být věříme velmi přínosné.
Na českých stránkách projektu najdete i mnoho další inspirace, stejně tak více informací např. o žákovských miniprojektech, které v rámci projektu vznikali nebo o sborovnách, kde se učitelé inspirovali navzájem.
Během projektu jsme se věnovali těmto tématům:
- Gender
- Klimatická změna
- Migrace
- Mezinárodní nerovnost
1. Lekce do výuky
(TLU neboli teaching learning unit) je možné v rámci projektu Get up and Goals! bezplatně stáhnout ve 12 jazycích zemí zapojených do projektu. Najdete je na https://getupandgoals.eu/resources/tlus. Lekce v češtině tam najdete při zadání filtru jazyka nebo na této české stránce projektu: https://getupandgoals.cz/projekt/lekce/