Třikrát více dárců a dárkyň než v loňském roce a dvakrát více darovaných peněz. Taková je bilance naší organizace na sklonku roku 2021. Děkujeme, že pomáháte s námi!

Navzdory tomu, že téměř dva roky už trápí nejen Čechy celosvětová pandemie onemocnění covid-19 i s tím spojené ekonomické a společenské problémy, lidé neztratili ochotu pomáhat potřebným. V porovnání s předchozími lety jsme zaregistrovali dokonce více než dvojnásobný nárůst darů. V roce 2020 darovali Češi prostřednictvím organizace ADRA přes 51 milionů Kč, zatímco začátkem prosince 2021 už tato částka dosahovala více než 112 milionů korun. K listopadu letošního roku měla ADRA třikrát více dárců než v roce 2020. Je to dáno zejména velkou vlnou solidarity po tornádu na jižní Moravě.

Na dobročinné účely navíc přispěla v roce 2021 téměř polovina českého národa, konkrétně 41 % Čechů, což je o pět procentních bodů víc než v předchozím roce. Vyplývá to z průzkumu, který provedla výzkumná agentura Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti, jejímž členem je i ADRA.

I další dárcovské výzvy byly úspěšnější než dříve a dosahovaly rekordních vybraných částek. V letošním roce se Česká republika již pošesté zúčastnila celosvětového svátku štědrosti Giving Tuesday, který proběhl 30. listopadu a spojily se při něm stovky milionů lidí i neziskových organizací ze všech koutů planety, aby společně činily dobro. V ČR se tentokrát podařilo překonat několik dárcovských rekordů. Celkem se na webu www.giving-tuesday.cz registrovalo 224 dárcovských výzev a vybralo se neuvěřitelných 95 290 061 Kč na pomoc potřebným. Organizace ADRA se zapojila čtyřmi dárcovskými výzvami, z nichž finančně nejúspěšnější byl e-shop s dárcovskými certifikáty ADRA Dárek.

Letošní rok byl z hlediska dobročinnosti mimořádný tím, že při něm proběhla jednorázová přírodní katastrofa v podobě tornáda, které zasáhlo jižní Moravu a následovala po něm mohutná vlna solidarity. Jen dary v ADRA věnované na pomoc po tornádu přesáhly 70 mil. Kč, celkový počet darů, které ADRA na pomoc po tornádu obdržela, byl cca 28 000. Největší dar ze strany firem byl ve výši 7 mil. Kč (Nadace Jistota Komerční banky), dále 5 mil. Kč, několik dalších firem poslalo ještě částky vyšší než 0,5 mil. Kč.

Zdá se však, že velká finanční štědrost po tornádu má za následek nižší objem darů v závěru roku. “Kvůli velkému zapojení po tornádu firmy nyní v závěru roku darují méně, než je zvykem”, říká Karolina Emanuelová, vedoucí oddělení komunikace a fundraisingu ADRA. Nižší objemy darů registrujeme také u oblíbeného vánočního způsobu dárcovství – dárcovských certifikátů, které mohou lidé zároveň věnovat někomu pod stromeček. Tam ale ještě doufáme v nárůst v posledním předvánočním a vánočním týdnu, jelikož certifikáty ADRA Dárek mohou lidé objednávat i elektronicky, a to při platbě kartou i během svátků.”, dodává Emanuelová.

ADRA Dárek je pro dárce zajímavý tím, že při něm udělají dvojnásobnou radost – nadělí něco užitečného těm, kteří to potřebují nejvíc, zatímco své blízké potěší smysluplným a vtipným dárkem. Darovat je možné například slepice, kozu, kurz zahradničení, cihly nebo pytel hřebíků či školní pomůcky pro děti, kterým školu zničila válka.

Letos má navíc ADRA Dárek novou, atraktivnější grafickou úpravu dárcovského certifikátu, do kterého lze vepsat i v elektronické verzi osobní věnování, a jako jediný z e-shopů nabízejících dárcovské certifikáty nabízí navíc i aplikaci, která umožňuje darované předměty zobrazit v rozšířené realitě nebo 3D, takže je možné je zobrazit třeba přímo ve vlastním obývacím pokoji.